روغن ارده كنجد

روغن ارده كنجد از ارده كنجد مرغوب بوجاري شده

روغن ارده كنجد

روغن كنجد خالص از كنجد تازه ايراني و مرغوب

كنجد

محصول گیاه كنجد به صورت كپسول و محتوی دانه های كوچك، مسطح و بیضوی شكل است كه دانه كنجد نامیده می شود و بخش مورد استفاده این گیاه است.

كنجد به رنگ های سفید، خاكستری و سیاه هستند كه نوع سفید مرغوبیت بیشتری دارد. كاربردی ترین قسمت كنجد، دانه آن است كه نزدیك به 75% چربی و پروتئین در آن وجود دارد. كنجد منبع مهمی از نیاسین، اسید فولیك و توكوفرول (500 الی 700 میلی گرم در هر كیلوگرم) بویژه گاماتوكوفذول، مواد معدنی (5 تا 7 درصد)، فسفر (0.7 درصد) ،آهن و مقدار اندكی ویتامین A می باشد.

لازم به ذكر است كنجد ایرانی دارای بسیاری از مواد مغزی است كه كنجد سفید با وجود استفاده بیشتر آنها را ندارد.

روغن ارده كنجد

روغن ارده كنجد از روغن های نیمه خشك و با مرغوبیت بالا است و دارای بو و مزه و كیفیت مطلوبیست. این دانه ارزشمند را به عنوان ملكه دانه های روغنی معرفی كرده اند. روغن ارده كنجد حاوی دو تركیب فنولی سزامین (1.1-0.1 درصد) و سزامین (0.6-0.1 درصد) است. سزامین كه از هیدرولیز سزامین موجود در دانه بدست می آید، بطور جزئی مسئول مقاومت روغن كنجد در برابر اكسیداسیون است. ضمن آنكه تركیب سزامین و توكوفرول یك عملكرد سینرژیستس را در افزایش پایداری به اكسیداسیون ایجاد می كند.

روغن ارده كنجد حاوی اسیدلینولئیك و اسیداولئیك به نسبت مساوی است. آنالیز اسیدهای چرب موجود در روغن ارده كنجد در جدول زیر مشخص شده است.

ردیفنام اسید چربمیزان درصد
1اسید لینولئیك33% الی 50%
2اسید اولئیك33% الی 50%
3اسید پالمیتیك7% الی 12%
4اسید استئاریك3% الی 6%
5لسیتین1%

روغن كنجد مرغوب و خالص از كنجد خالص

طرز تهیه روغن ارده كنجد

برای تهیه روغن ارده كنجد ابتدا می بایست ارده كنجد را تهیه نمود و سپس برای جداسازی روغن ارده كنجد از ارده چها برابر میزان ارده به آن آب اضافه میكنند. نتیجه این كار قرارگیری آب و روغن ارده كنجد بر روی ارده است كه به راحتی می توان از آن روغن ارده را استخراج نمود.

مراحل تولید ارده

برای تهیه ارده، دانه های كنجد بوجاری شده در مخازن استیل به مدت 8 ساعت خیس می خورند. پس از خارج كردن آب، دانه های خیس خورده به دستگاه پوست كنی منتقل می شوند. در این دستگاه به شیوه سنتی از ماسه برای ایجاد سایش و اصطكاك بیشتر دانه ها و تسهیل در جداسازی پوست استفاده می گردد. تحت اثر سایش و ضربه، پوست دانه ها شكسته شده، سپس به ترتیب به مخازن آب نمك اشباع و فوق اشباع منتقل می شوند.

دانه ها در مخزن اول به منظور ته نشینی پوسته های كنجد آغشته به ماسه و گل و لای احتمالی به مدت 6 ساعت و در مخزن دوم با هدف پاكسازی كامل دانه ها به مدت یك ساعت قرار می گیرند. هم زدن مداوم در یك جهت در این مخازن بویژه مخزن اول ضروریست.

قابل ذكر است پوست دانه عامل ایجاد تلخی جزئی در دانه كنجد كامل است. پوست گیری دانه كنجد تغییر قابل توجهی را در تركیب شیمیایی دانه ایجاد می كند به طوری كه میزان روغن افزایش یافته و تا حدودی از میزان كلسیم، فیبر خام، آهن و فسفر و اسید اگزالیك كاسته می شود. (بطور جزئی)

در مرحله بعد پوست به همراه ماسه ته نشین شده و مغز كنجد در سطح آب نمك قرار می گیرد. پوسته ها به وسیله یك مكنده از مخزم حاوی كنجد خارج می شوند. سپس مغز كه در سطح آب نمك قرار دارد به حوض سیمانی دیگری كه در آن شیر آب تعبیه شده،‌منتقل و با آب شستشو داده می شود تا عاری از نمك گردد.

در ادامه دانه های پوست كنده كنجد به كوره مجهز به همزن منتقل شده و در كوره به مدت 1 تا 2.5 ساعت حرارت دیده و برای اینكه در اصطلاح جا بیفتد حدود یك شبانه روز در كوره نگه داشته می شوند. در مرحله بعد دانه های كنجد به آسیاب منتقل می شوند. ماده حاصل از آسیاب همان ارده است.

در تهیه ارده باید دقت شود تا ارده سیاه نشود و رنگ آن كرم متمایل به زرد باشد.

خواص روغن ارده كنجد

ملكه روغن ها و یا روغن ارده كنجد سرشار از ویتانین E بوده و سبب لطافت و شفافیت پوست و جلوگیری از آلزایمر میگردد. همچنین جهت جلوگیری از مسدود شدن عروق و سكته قلبی، انواع سرطان های دستگاه گوارش، سرطان سینه و پروستات، جلوگیری از آرتروز و آب مروارید، كاهش میزان كلسترول بد خون و كاهش فشار بالای خون مصرف مداوم روغن ارده كنجد بیسار مؤثر است.

فروشگاه كنجدك

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *